Monday, November 13, 2017

BOLA SEPAK PRESINT 14 : SEJARAH PEMBENTUKAN

Tempoh : 2009 - 2014

Latar Belakang dan Sejarah Pembentukan Pasukan:

Dibentuk sekitar awal 2009 secara tidak serius oleh beberapa orang ahli komuniti yang mempunyai minat sama terhadap bolasepak.

Antara yang terawal dan merupakan teras kepada pasukan ini ialah, Sdr. Mohd Fauzi B. Ramli( telah berpindah ke Terengganu), Mohd Faiza Mat Sah (telah berpindah ke Nilai), Sdr. Mat Sayuti Sanusi, Sdr. Ayie dan beberapa orang lagi.

Melihatkan kepada minat yang agak mendalam tersebut di samping amat positif dalam memupuk penyatuan dan perpaduan di komuniti Presint 14 yang ketika itu masih baru dibuka dan serba kekurangan, Saya yang ketika itu dipilih sebagai Setiausaha J/Kuasa Penduduk Blok E dan juga Setiausaha J/Kuasa Induk bagi Kuarters Apartment P14 telah berusaha membantu dengan mendapatkan satu set jersi untuk pasukan yang baru dibentuk ini.

Ketika itu, Presint 14 tiada kemudahan padang bola dan hanya bermain di kawasan lapang berhampiran Taman Permainan Kanak2 di tengah-tengah antara 5 Blok Apartment P14-7.

Pada sekitar pertengahan tahun 2009, dalam satu perjumpaan bersama penduduk oleh Pihak Perbadanan Putrajaya yang diterajui oleh Tuan Hj. Zamri, pihak Perbadanan telah mengumumkan pembukaan 3 buah Padang Bolasepak iaitu di P8, P9 dan P14.

Saya yang ketika itu hadir selaku Setiausaha Penduduk bangun bertanyakan tentang status sebenar padang2 tersebut sama ada untuk Komuniti atau Terbuka kepada mana2 pihak. Ini kerana dalam tinjauan sebelum itu, didapati terdapat beberapa pasukan b/sepak Jabatan kerajaan menggunakan padang P14.

Jawapan yang diberikan oleh Tuan Hj. Zamri ialah, padang2 tersebut adalah untuk komuniti dan komuniti berhak menghalang mana2 pihak luar yang tanpa kebenaran menggunakan padang tersebut. Pihak PPj juga amat berharap, padang2 tersebut termasuk P14 dapat dikawalselia tentang keadaan persekitarannya oleh seseorang wakil penduduk yang dilantik dari kalangan j/kuasa penduduk bagi setiap komuniti. Setelah diadakan perbincangan sesama J/kuasa pddk dipersekitaran komuniti P14, saya telah dipilih secara sebulat suara.

Untuk itu, demi menjaga kemudahan yang disediakan ini, sy telah berusaha membentuk pasukan B/sepak ini secara yang lebih teratur walau berhadapan berbagai kekangan kekurangan demi memastikan hak kita terhadap Kemudahan Padang Bolasepak P14 terus dapat dikekalkan.

Pada tahun (2009) tersebut juga, dengan pasukan yang baru dibentuk ini, dengan kerjasama erat Sdr. Khairul Nizam Ghazali selaku jurulatih selain dibantu oleh Sdr. Mohamed Asarin, kita telah turut menyertai Kejohanan Liga Bolasepak Piala Presiden Perbadanan Putrajaya dan telah berjaya menduduki tempat ke-4 Kejohanan.

Malangnya tidak lama selepas itu, telah berlaku perpecahan dikalangan pemain pasukan ini, di mana tanpa sebarang perbincangan atau makluman, beberapa pemain telah diketepikan dan diambil pemain2 luar.

Pengurusan:

Pengerusi/Pengurus Pasukan : Husni B. Halim
Timb. Pengerusi : Mohd Shahidi Fauzano B. Mohd Shahidi
Penolong Pengurus : Zah Irwan B. Zah Hamri
Penasihat Teknikal : Mohamad Asarin

Antara Senarai nama pemain Bolasepak Presint 14 dulu dan sekarang

01. Mat Sayuti B. Sanusi
02. Burhanuddin B. Hashim
03. Sharul B. Mhd Nohrawi
04. Tuan Shahidan
05. Zulkeflee B. Mohd
06. Maharan B. Ngah
07. Muhsin B. Hassan
08. Abdul Haziq B. Abdul Razak
09. Abdul Hazim B. Abdul Razak
10. Mohamad Firdaus B. Mohamad Fauzi
11. Hazral Fazrien
12. Mohd. Syahril B. Yen
13. Khairul Anuar B. Khalid (abuamjad)
14. Mohamed Azimin B. Mohamed Zahidi
15. Erresafrinal B. Abdullah
16. Mohd Hafis B. Mamat
17. Mohd Sayuti B. Zainun (GK)
18. Mohd Fared B. Masoud (GK)
19. Mohd Fakhrie
20. Mohd Shahidi Fauzano B. Mohd Shafie
21. Hairezal B. Musa @ Amindollah
22. Abdul Khalaf B. Abdul Razak
23. Mohd Faiza B. Mat Sah
24. Mohd Fauzi B. Ramli
25. Yusmizan B. Hat
26. Azman
27. Yuzaimi B. Abdul Wahab
28. Salahudin
29. Noor Azhar
30. Abd. Halim B. Abd. Ghani
31. Ahmad Zulrushdi
32. Mohd Shahir
33. Mohd Hafizul Zaini
34. Sofian B. Kamaruddin
35. Sofian B. Abdul Malik

Sumber Kewangan :

-Tiada sumber kewangan yang dikhaskan utk pasukan ini.
-Peringkat awal membuat kutipan yuran sebanyak RM5 setiap ahli pasukan bagi membiayai kos perlawanan2 persahabatan yang diadakan setiap minggu. Kutipan terhenti semenjak tahun 2011.
- Semenjak itu, segala perbelanjaan diusahakan oleh Sdr. Husni dan sebahagiannya adalah hasil dari hadiah wang tunai kemenangan yang dipersetujui oleh ahli pasukan.
-Melalui pasukan inilah ditubuhkan UMNO Cawangan Bunga Bourgenvilla sebagai satu alternatif menyalurkan apa-apa kemudahan berkaitan kepada pasukan.

Aktiviti-aktiviti pasukan:

1. Perlawanan persahabatan diadakan hampir setiap minggu dengan purata 2 perlawanan dan kadangkala menjangkau sehingga 3-4 perlawanan dalam satu minggu.
2. Diadakan juga perlawanan di luar dari Putrajaya.

Antaranya;
  2.1: P14 vs IPD Sepang di Stadium Salak Tinggi
  2.2: P14 vs MPSJ di Stadium MPSJ. ( telah diadakan sebanyak 3 kali)
  2.3: P14 vs PDRM Bkt. Aman. Di Std. Pancarona
  2.4: P14 vs RHB Bank di Pdg. RHB.( 2 kali)
  2.5: P14 vs Mardi di Padang Mardi.

Pencapaian;
2009 - Tempat ke-4 Kejohanan Liga Bolasepak Piala Presiden Perbadanan Putrajaya.
2011 - Johan Kejohanan Bolasepak 9 Sebelah sempena Hari Wilayah Anjuran PPj.
2013 - Tempat ke-4 Div. 2 Kejohanan Liga Bolasepak Piala YB. Ahli Parlimen Putrajaya.

Husni Bin Halim

No comments:

Post a Comment